20. NOVEMBER 2018

 

BLOGINDLÆG: BØRNEBESTYRELSEN

Skrevet af Pernille Seeberg, familiemedarbejder i Fællesskaberne

 

Sådan kom der en Børnebestyrelse i Sydhavnen 

  

I november 2014, havde jeg været ansat i den boligsociale helhedsplan i Sydhavnen i et år. Jeg arbejdede i 3B-området omkring Händelsvej, og var efterhånden begyndt at have lært området og beboerne rigtigt godt at kende. Jeg oplevede et boligområde, hvor en af de store udfordringer var, at børnene var alene nede i gårdene og ofte kom i konflikt med andre beboere. Det var også et område, hvor der, fra afdelingsbestyrelsens side, var et ønske om at gøre noget for børnefamilierne, som man bl.a. oplevede ikke deltog i beboermøder. 

  

Hvordan startede Børnebestyrelsen? 

  

Inspireret fra en boligsocial kollega på Bispebjerg, fik jeg ideen til at lave en børnebestyrelse i afdelingen. Jeg håbede at få en gruppe børn til at tale om deres oplevelser og drømme i forhold til at bo i boligområdet. Jeg håbede også på at kunne støtte børnene i at lykkes med at få nogle af deres idéer til at blive til virkelighed. Jeg talte med Bente fra afdelingsbestyrelsen om ideen, og hun ville heldigvis gerne være med til at prøve børnebestyrelses-idéen af. Bente og jeg gik i gang med planlægningen, og i marts 2015 holdte vi det første børnemøde. Vi havde hængt opslag op i opgangene et par uger før, og sagt det til nogle af de børn vi kendte. Heldigvis kom der en lille flok børn til mødet, og vi spillede et spil, hvor de skulle tage stilling til forskellige spørgsmål vedrørende boligområdet. Det sidste spørgsmål var om de synes der skulle være en Børnebestyrelse i deres boligafdeling. Det svarede de alle højlydt ”ja” til, og så var vi i gang… 

  

Hvad har Børnebestyrelsen lavet? 

  

21. april 2015 konstituerede børnebestyrelsen sig bestående af 10 piger mellem 8 og 12 år, hvoraf der var både en formand og en næstformand. At børnebestyrelsen kun bestod af piger var, set fra min side, et tilfælde, men jeg tror pigerne nød det. Efterfølgende gik det derudaf. Børnebestyrelsen afholdte skraldedag, lavede legepatrulje, tog initiativ til en lektiecafe, stod for aktiviteter til Halloweenfesten, og blev generelt bedre og bedre til at udvikle ideer, tage ansvar, sige deres mening, lytte til hinanden og tage beslutninger demokratisk. 

En stor milepæl var, da Børnebestyrelsen i april 2017, sammen med formanden for Boligforeningen 3B samt Kultur -og fritidsborgmesteren, indviede et flot nyt boldbur til en værdi af 450.000 kr., som de lykkedes med at skaffe penge til igennem hårdt arbejde, kagesalg, lodseddelsalg, mange møder, en imødekommende afdelingsbestyrelse og en stor bevilling fra den A. P. Møllerske Støttefond.    

I dag er flere af de piger, som var ældst, da vi startede op, stoppet i børnebestyrelsen, da ”de jo ikke er børn længere”, ifølge dem selv. Til gengæld er en ny generation af drenge kommet til og Børnebestyrelsen består i dag af 4 piger og 5 drenge i alderen 10-13 år. Min kollega Stefan er også kommet med på projektet, hvilket giver projektet en god ny energi. 

  

Hvorfor er Børnebestyrelsen et godt projekt? 

  

Børnene der er med i Børnebestyrelsen fortæller selv, at de er blevet bedre til at sige deres mening, at tale foran mange mennesker, og så har de lært hinanden og deres naboer bedre at kende. Vi oplever børn, som gennem succesoplevelser lærer, at det kan betale sig at være tålmodige og vedholdende, da man så kan opnå det man gerne vil.  

En stor del af beboerne i området kender til Børnebestyrelsen, og vi oplever, at det er en positiv fortælling, som går fra dør til dør om børn, der tager ansvar for området. Det skaber øget tryghed og trivsel i boligafdelingen.  

Jeg vil klart anbefale andre at arbejde med inddragelse af børn gennem børnebestyrelsesprojektet. Det virker. Og så er det også sjovt. 

  

Hvis du vil vide mere om Børnebestyrelsen, er du velkommen til at kontakte mig på tlf. nr. 2423 4120 eller e-mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.